خواص جو , همه چیز درباره فواید و مضرات جو

جو,خواص جو,مضرات جو,فواید جو,خواص جو برای پوست,خواص جو برای لاغری,خواص جو در طب سنتی,خواص جو در بدنسازی,خواص جو دوسر,خواص جو برای دام,خواص نان جو,خواص جو پوست کنده,خواص جو دوسر برای کودکان,خواص جو برای دیابت,خواص جو برای اسب

خواص جو

جو,خواص جو,مضرات جو,فواید جو,خواص جو برای پوست,خواص جو برای لاغری,خواص جو در طب سنتی,خواص جو در بدنسازی,خواص جو دوسر,خواص جو برای دام,خواص نان جو,خواص جو پوست کنده,خواص جو دوسر برای کودکان,خواص جو برای دیابت,خواص جو برای اسب

جو به انگلیسی به معنی Barley  |  همه چیز درباره جو , فواید جو و مضرات جو

خواص جو , همه چیز درباره فواید و مضرات جو

جو کامل پوست کنده
با این‌که جو کامل پوست کنده مانند دیگر انواع جو دوسر، به شکل آماده  و راحت در دسترس نیست اما بیشترین میزان پروتئین را دارد. در واقع، ۱/۴ فنجان جو کامل پوست کنده، ۸ گرم پروتئین دارد.

این نوع جو، جو کامل است که پوست آن را گرفته‌اند. بافتی آجیلی دارد اما زمان پخت آن طولانی است. به همین دلیل برای افرادی که به آرامی آشپزی می‌کنند عالی است.

همچنین می‌توانید جو کامل را جایگزین برنج سفید در پلو و غذاهای شکم‌پر کنید- هیچ کس نگفته است که جو باید مزه صبحانه شیرین را بدهد! جو را هم مانند برنج، کوسکوس و کینوآ، طعم‌دار کنید.

جو پوست کنده را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد  غذایی سالم، به صورت فله پیدا کنید. می‌توانید آن را آنلاین نیز بخرید.

خواص جو و کاهش کلسترول
بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. کلسترول خون یک عامل خطر عمده برای بیماران قلبی است. مطالعات متعدد نشان می دهد که اثر جو یا سبوس جو در کاهش میزان سطح کلسترول خو موثر است. جو دو مکانیسم برای کاهش کلسترول بد خون دارد.

اول: بتاگلوکان با جذب چربی و کلسترول سبب افزایش ویسکوزیته و بهبود روند گوارش می شود.

دوم: بتاگلوکان با اتصال به اسیدهای صفراوی غنی از کلسترول در روده در هضم به کبد کمک کرده و نهایتا کلسترول را از بدن دفع می کند.

معمولا اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش بازیافت می شوند و همین امر در کاهش سطح کلسترول موثر است. مقامات بهداشت ادعا کرده اند که غذاهای حاوی 3 گرم بتاگلوکان در روز مکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خواص جو : افزایش قدرت بینایی
ویتامین A از ترکیب‌های آنتی اکسیدانی تشکیل شده است. این ترکیب‌ها برای شکل گیری استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن، وقدرت بینایی ضروری هستند.

ویتامین A از قرنیه‌ی چشم محافظت می‌کند. این ویتامین در برابر ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت چشم شوند سدی ایجاد می‌کند. ویتامین A همچنین می‌تواند برای درمان خشکی چشم موثر باشد. به علاوه، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند این ویتامین در کاهش خطر دژنراسیون ماکولار که باعث کاهش بینایی می‌شود نقش ایفا می‌کند.

دیگر فواید جو

همچنین گفته می شود که تغذیه کردن نوزادان کوچک تر از 6 ماه با جو می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به آسم در این نوزادان شود.

همچنین برخی مطالعات نیز نشان می دهند که جو می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و توانایی بدن را برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها و انگل ها بیشتر کند.

در افراد مسن مصرف جو دو سر می تواند سبب بهبود سیستم گوارشی شده و نیاز شان را به مسهل کاهش دهد.

خوردن دانه جو تشنگی را فرو می نشاند. تب را برطرف می کند و به عنوان مقوی و تونیک عمل می کند. و مالت در هضم غذاهای نشاسته ای خیلی کمک می کند و برای کاهش ترشح شیر کاربرد دارد.

 جو از نظر طبیعت طبق نظر حکمای سنتی سرد و خشک است و مواد مغذی آن از گندم کمتر است، ولی قابض و خشک کننده است.

غلیان صفرا و خون را تسکین می دهد و تب های گرم و تب های سل را تقلیل می دهد. مضر مثانه است، از این نظر باید با روغن و انسیون خورده شود.

جو زود هضم می شود ، مولد خون صالح است و به اصطلاح خونساز است ولی معده را سست می کند.

طبق گزارش مرکز دانش MNT که انعکاس بخشی از مقالات فواید غذاها را در بر می گیرد، خوردن نصف فنجان جو 326 کالری، 11.5 گرم پروتئین، 2 گرم چربی، صفر گرم کلسترول، 68 گرم کربوهیدارت و 16 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه را تامین می کند.

آمار جالب این است که مصرف نصف فنجان جو، 3 درصد از نیازهای کلسیم روزانه، 18درصد از آهن، 40 درصد تیامین، 25 درصد ریبو فلاوین، 21 درصد نیاسین، 15 درصد ویتامین B6 از فولات، 30درصد منیزیم، 25 درصد فسفر، 12 درصد پتاسیم، 17 درصد روی، 23 درصد مس، 50 درصد از سلنیوم و 90 درصد از نیازهای منگنز بدن را بر آورده می کند و همچنین بتا گلوکان که یک نوع فیبر است در جو یافت می شود.

جو ، به نظر می رسد که از چند طریق در کاهش کلسترول مؤثر است. یکی این است که شبیه داروهای شیمیایی ضد کلسترول بازار، در مکانیسم ساخت کلسترول در کبد دخالت کرده و کلسترول را کاهش می دهد. محققان وزارت کشاورزی آمریکا در مرکز تحقیقات مادیسن سه ترکیب جداگانه در جو کشف کرده اند که قابلیت کبد در ساختن کلسترول نوع LDL را مهار می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف روز افزون غذاهای گیاهی مثل جو خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی و مرگ و میر را کاهش می دهد و وزن را کاهش و موها را سالم و انرژی را افزایش می دهد.

خواص مواد غذایی:جو برای سرد مزاجان مضر است از این نظر باید با شکر خورده شود.

 مواد شیمیایی معروف به مهار کننده های پروتئاز که در دانه های گیاهی از جمله در جو وجود دارند، عوامل موجب سرطان را در بستر روده ها سرکوب می کنند و به این دلیل جو در ردیف مواد ضد سزطان قرار دارد.

 مالت جو کمک به هضم غذا می کندو مغذی است و سینه را نرم می کند ، برای معالجه سوء هاضمه تجویز شده است.

  ماءالشعیر سرد و تر است. مسکن حدت خون ، صفرا ، اخلاط سوخته و تب ها و امراض گرم است. حرارت باطنی را تسکین می دهد و حرارت کند و عطش مفرط را فرو می نشاند و برای سل، زخم های ریه، ذات الجنب، سردرد گرم و امثال اینها نافع است.

 اگر ماءالشعیر با نصف وزن جو آن ، خشخاش کوبیده مخلوط و مانند حریره شود، برای سردرد گرم مفید است و با عناب ، سپستان ، انجیر و پرسیاوشان برای درد سینه و سرفه مجرب است.

 شیره جو که آن را کشک الشعیر گویند سرد مایل به خشک است و غلیظ تر از ماءالشعیر است و برای اسهال صفراوی و مزاج های گرم مفید است و غرغره با آن برای ورم گلو و درد گلو نافع است.

 سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد و مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.

 مضرات جو
جو معمولا به خوبی هضم می شود و عارضه ی قابل توجهی هم ندارد.

در افراد حساس به Avenin ممکن است علائم جانبی شبیه به بیماری عدم تحمل گلوتن به همراه داشته باشد و بهتر از از رژیم غذایی حذف شود.

مصرف جو دو سر به همراه دیگر غلات ممکن است سبب ایجاد دردسر برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک و یا افراد مبتلا به بیماری آلرژی گندم باشد

پیشنهاد: خواص پیازچهخواص خربزهخواص انار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *